مواد پلیمری به کار رفته در صنعت خودروسازی به دو دسته گرما سخت و گرما نرم تقسیم می‌شوند. مواد گرما سخت در خودرو مصرف کمتری نسبت به گرما نرم دارند. هرکدام از دسته‌های مذکور به چند صد نوع دسته‌بندی شده و تولیدکنندگان اغلب آن ها را با مواد دیگری مانند سخت کننده و رنگ دانه ترکیب می‌کنند.  

صنایع پتروشیمی کشور هم همه آنها را تولید نمی‌کند، آن‌هایی هم که تولید می‌شوند از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. برای درک بهتر این موضوع، اگر داشبورد خودروهای داخلی را در نظر بگیریم، باید ضد خش و زیبا و نسبتا براق و دارای دوام و استحکام نسبی باشد. بنابراین نیاز به موادی برای رسیدن به این ویژگی‌ها در داشبورد خودروها داریم، برای رسیدن به این ویژگی‌ها در داشبورد باید گرانولی انتخاب شود که وقتی با مواد رنگی و سخت کننده و ... ترکیب می‌شود تمام ویژگیها و الزامات استاندارد یک داشبورد را داشته باشد و رسیدن به این مهم فقط با انجام پژوهش روی ترکیب مواد و انجام آزمونهای کارکردی، عملیاتی و محیطی میسر است.  

بنابراین قطعاتی با چنین ویژگی موادی باید قابلیت ضد خش، بازه گرمایی بالا، مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش (UV) و ... داشته باشند.  در یک برآورد کلی، در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد قطعات یک خودرو از پلیمرها تشکیل شده است که ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن خودرو را تشکیل می‌دهند. اما استفاده از کامپوزیت‌ها درصد کمتری به خود اختصاص داده است. پژوهش‌ها بر کامپوزیت‌های پایه پلیمری مانند فیبرکربن تقویت شده و ساندویچ پنل متمرکز است که یک کلاس خاص از سازه های کامپوزیتی است که با اتصال دو صفحه فلزی نازک به هسته ضخیم و با چگالی کم از چوب بالسا یا فوم و در برخی موارد شبکه لانه زنبوری ساخته شده است.  

کامپوزیت های ساندویچ پنل برای کاربرد در اتاق بار و کف و سقف خودرو مد نظر هستند. البته در دنیای امروز صنعت خودرو بر اساس استفاده از هر دو استوار هستند. بهره گیری از این قطعات در صنعت خودرو به سبب ویژگی خاص مواد پلیمری و کامپوزیتی در کنار سایر مزیت‌های این مواد نو، ضمن کاهش وزن خودرو در کم شدن مصرف سوخت وسایل نقلیه نیز بسیار موثر است. این امر علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، حفظ منابع انرژی و محیط زیست (آلاینده سوخت‌های فسیلی) را به طور موثری به همراه دارد. یکی از جنبه های مورد توجه محققان در به کارگیری مواد پلیمری در صنعت خودرو، مساله بازیافت است. از طرفی، مقاومت در برابر خوردگی و شرایط محیطی مختلف، محبوبیت استفاده از پلیمر در این صنعت را بالا برده است.